سیستم تروفی پلی استیشن حتما برای افرادی که به دنبال تمام کردن هر بازی به بهترین شکل ممکن هستند و میخواهند به عبارتی بازی را کامل کنند نام آشنایی است. اما چطور در کنسول بعدی شرکت سونی یعنی PS5 میتوانیم شاهد پیشرفت و ارتقا هرچه بیشتر این سیستم باشیم؟
به گزارش بازی رایانه تروفیها برای هر دسته از گیمرها معنا و مفهوم خاص خود را دارند. برخی به سادگی از کنار آن رد میشوند و هدفشان فقط اتمام بازی است؛ برخی دیگر نیز به دنبال هیجانهای بازی آنلاین و سبک مولتیپلیر هستند (که حتی در این بخش هم تروفیهای خاصی برای دریافت وجود دارد). اما چیزی که اخیرا بسیار مورد توجه طرفداران قرار گرفته کامل کردن بازی و گرفتن نشان Platinum در بازی و شنیدن صدای آن دینگ دینگ معروفی است که پس از گرفتن تروفیها پخش میشود.
در سیستم تروفی پلی استیشن سه نوع تروفی برای گرفتن وجود دارد که بر طبق کلیشه رتبهبندی، طلا، نقره و برنز هستند. گرفتن تمامی این تروفیها در هر بازی شما را به یک تروفی دیگر به نام پلاتنیوم میرساند که به نحوی نشان کامل شدن و به قول معروف رسیدن به درجه استادی در آن بازی است.
البته نمونه مشابه این سیستم را مایکروسافت برای کاربران سری کنسولهای Xbox هم طراحی کرده اما این دو سیستم تفاوتهای کم اما بزرگی دارند. یکی از این تفاوتها بدست آوردن تروفی پلاتنیوم در پلیاستیشن است که با کامل کردن بازی به دست میآید و به نحوی موجب تشویق افراد برای کامل کردن لیست تروفیهای خود برای رسیدن به آن میشود و ایکس باکس از این آپشن برخوردار نیست. البته در سیستم ایکس باکس قابلیتی وجود دارد که به شما نشان میدهد که تا رسیدن به هدف خود چقدر فاصله دارید، مثلا اگر باید ۱۰۰ نفر از دشمنان را در یک مرحله نابود کنید این سیستم به شما نشان میدهد که چند نفر تا رسیدن به این Achievement فاصله دارید.
یکی از بهترین بازیها برای ترغیب کاربران به جمع آوری تروفی بدون شک عنوان Marvel’s Spider-Man با بیشترین درصد دریافت نشان پلاتنیوم توسط پلیرها در میان بازیها است. لیست مشخص و برخی جزئیات ریز و درشت موجود در این بازی باعث ترغیب هرچه بیشتر بازیکن به گشتن به دنبال تروفیها میشود؛ حتی پس از گرفتن هر تروفی یک اسکرینشات از لحظه دریافت آن توسط بازی گرفته میشود تا کاربران با دیدن آن خاطره تلاششان برای بدست آوردن یک تروفی را به خاطر بسپارند. چیزی که اینجا از بردن نام این بازی مد نظر ماست، تشویق شدن افراد برای کامل کردن بازیهای دیگر و گرفتن تمامی تروفیهای موجود در یک بازی است.
برخی از گیمرها حتی زندگی خود را صرف جمعآوری این تروفیها میکنند و کامل کردن هر بازی برای آنها چالش لذت بخشی محسوب میشود. یکی از افراد موفق در این کار برایان انگلیش است که انجمن بزرگی از طرفداران را با عنوان شکارچیان تروفی را طی سالیان سال فعالیت مداوم خود دور هم جمع کرده و در شبکههای اجتماعی مانند یوتوب به صورت مستمر و فعال آموزش کامل کردن بازیهای مختلف را آپلود میکند تا دیگر اعضای این انجمن و علاقهمندان به شکار تروفیهای بازی همگی بازیها را کامل کنند.
حدود هفت سال است که برایان همراه با انجمن خود که روز به روز بزرگتر شده به دنبال شکار تروفیهای سخت و آسان بازیها هستند اما چیزی که این روزها ذهن برایان را درگیر خود کرده مسئله آپدیت شدن سیستم تروفی پلی استیشن برای کنسول نسل بعدی است، چیزی که برای دیدن تغییرات آن بی صبرانه منتظر هستیم.
اخیرا نام اکانت یوتوب برایان از PS4Trophies به PS5Trophies تغییر پیدا کرده و وی در ویدئوهای جدید خود به نکات جالبی برای ارتقای سیستم تروفی پلیاستیشن و آنچه از اپدیت شدن آن برای نسل بعد انتظار دارد اشاره کرده که جای تامل دارد.
کامل کردن بازیها ممکن است برای کاربرانی مانند برایان انگلیش تجربه لذت بخشی باشد ولی سوال او این است که: «پلیاستیشن چه چیزی در ازای آن به کاربران میدهد؟»
این سوال معمولا هنگامی که افراد در گرفتن برخی از تروفیها شکست میخورند پیش میآید که بعد از گرفتن این تروفی سونی چه چیزی به آنها میدهد که برای گرفتن تروفیهای دیگر تشویق شوند؟ با پیش آوردن این سوال حتما به فکر گرفتن پاداش پس از کامل کردن بازی یا گرفتن تروفیها خواهید افتاد (که البته این هم پیشنهاد بدی نیست)، اما چیزی که اکثرا افراد شکارچی تروفی در ذهن دارند اضافه شدن یک سیستم رتبهبندی محلی و جهانی است، سیستمی که جایگاه افرادی که به این تروفیها زودتر رسیدهاند یا تروفیهای بیشتری دارند را مشخص کند تا افراد به رقابت با دوستان یا بهترینهای جهان یا منطقه خود تشویق شوند.
اما یکی از بهترین نکاتی که برایان انگلیش برای بهتر شدن این سیستم اظهار کرده، ارائه یک اپلکیشن همراه اندروید یا iOS مانند وبسایت PSNProfiles است که اطلاعات کاربران و میزان پیشرفت آنها در اتمام هربازی، سطح و لول کاربر، و همچنین امکاناتی دیگر مانند دیدن تروفیهای دیگر کاربران یا اشتراک گذاری نتایج با دوستان است.
برای بهبود این سیستم، یکی از درخواستهای همیشگی این کاربران حذف شدن تروفیها در بخش آنلاین است. درحالی که برخی بازیها تروفیهایی برای بخش مولتیپلیر در نظر گرفتهاند، بسیاری از کاربرانی که به جمعآوری تروفیها علاقه دارند از این بابت ناراضی هستند. همچنین اضافه کردن قابلیتی که بتوان برخی لیستهای تروفی را پاک کرد نیز از درخواستهای کاربران سونی بوده است (در حال حاضر تنها قابلیت حذف لیست تروفی بازیهایی امکان پذیر است که هیچ درصدی از آن تکمیل نشده باشد).
البته بهتر شدن این سیستم تنها بر عهده سونی نیست و بازیسازان نیز اخیرا توجه بیشتری را به طراحی و سختی بدست آوردن این تروفیها نشان دادهاند.
من واقعا به آن دسته از بازیسازان که به این بخش از بازی توجه میکنند و برای آن وقت میگذارند احترام خاصی قائل هستم. جدا برای من واضح است که یک سازنده واقعا برای ساخت راههای بدست آوردن تروفیها و طراحی آن تلاش کرده و یا صرفا چون یکی از نیازهای بازی بوده آن را خیلی زود و بدون دقت تمام کرده است.
افرادی هستند که برای انتخاب و خرید بازی خود حتی قبل از دیدن تریلر بازی، لیست تروفیهای آن را چک میکنند تا ببینند بازی چقدر برایشان جذاب خواهد بود، تا یک هفته آن را تمام میکنند یا یکی دو ماه برای کامل کردن آن باید تلاش کنند؟
به هر حال پس از عرضه کنسول PS5 قطعا شاهد تغییراتی در سیستم تروفی پلی استیشن خواهیم بود، اما اینکه چقدر این تغییرات میتواند رضایت طرفداران را جلب کند بستگی به واکنش سونی به کامنتهای طرفدارانش دارد.
منبع: وب سایت خبری بازی رایانه
- ۹۹/۰۲/۰۷